Raw food Ordlista

Här hittar du en förklaring till alla ingredienser du möter i Raw Food recepten. Kontakta mig om det är någon ingrediens du saknar. Listan fylls på hela tiden.
Alla ingredienser jag anger i mina recept utgår ifrån ekologiska produkter. Oljorna är uteslutande kallpressade!

Jag har länkat mest till Råvarubutikens hemsida när du klickar på länkarna. Självklart finns det många andra sidor som säljer samma produkter, det är bara för att du ska få ett hum om var du hittar den, hur ingrediensen ser ut och vad den kan kosta.

Agavesirap
Rå agavesirap som kallpressas ur Agaveplantor. Är ca. 25% sötare än sirap och har mycket lägre GI-värde. Används som sötningsmedel. Agavesirap är alltså en oprocessad naturprodukt men kom ihåg att den fortfarande ska användas sparsamt. Varför? Agavesirap innehåller stora mängder fri fruktos som kroppen har svårare att göra sig av med. Får du i dig för stora mängder lagras dessa i levern och omvandlas där till fett istället för att som med den vanliga fruktosen som finns i frukter som skickas ut i blodomloppet utan att lagras i kroppen. Ska du använda större mängder rekommenderar jag dadlar (dadelsirap).

Ashwagandha (withania somnifera)
Är en adaptogen som hjälper kroppen i all form för healing. Bra i perioder av stress, trötthet, åldersrelaterade krämpor och sexuella problem. Den bör inte överdoseras och ska inte intas under längre perioder

Carobpulver
Carob påminner om kakao men är sötare och lite kolaaktigt. Det kommer från Johannesbrödets fröskidor som har torkats och malts till pulver. Carob innehåller mycket kalcium. Enligt Bibeln åt Johannes Döparen denna frukt under sin vandring i öknen.

Chiafrön
Fröet har en fantastisk uppsättning essentiella aminosyror, protein och antioxidanter, vitaminer och mineraler. Framförallt utgör chiafrön en sensationellt god källa till Omega 3, som är viktigt för hjärnfunktionen och hjärnutvecklingen hos barn. Chiafrön har, likt linfrön, en gelbildande egenskap vilket gör det perfekta om du vill göra en tjockare pudding eller nermalda som en enklare form för gelatin.

Dadlar
Dadlar används som sötningsmedel till det mesta. Blötlägger du dem och mixar dem med lite vatten så har du din egen dadelsirap. Du kan också skära dem i småbitar och torka dem ”snustorra” och sedan mala dem till socker.

Havregryn
Jag använder oftast vanliga ekologiska Dinkelhavregryn till mina recept trots att havret ångas innan det valsas och därmed inte är helt Raw. Jag anser ändå inte att näringsvärdet har försämras så mycket att man behöver undvika det. Annars finns det kallvalsat havre som man kan köpa, det är dock ganska dyrt och hållbarheten är väldigt kort. Enda butiken jag har hittat det på är hos Råvarubutiken, men där är det väldigt ofta slut.

Herbamare Örtsalt
Är ett gott ekologiskt havsörtsalt från A.Vogel helt utan tillsatser.

Himalayasalt
Himalayasalt är ett naturligt bergssalt som innehåller 84 olika mineraler och skördas för hand.

Honung
Honung ger en rund smak och är den kallslungad är den helt ok. Honung har fantastiska antibakteriella egenskaper. Det finns en speciell sort som heter Manukahonung. Den innehåller mycket mycket högre halter av  antiinflammatoriska, antibiotiska och antibakteriella ämnen, priset är också därefter.
Tänk på att barn under 1 år inte ska äta honung. Tänk också på att honung inte heller ska överkonsumeras precis som med Agavesirapen.

Jordgubbspulver
Är inget annat än torkade jordgubbar som malts till pulver. Ger en god koncentrerad smak i det du använder det till. Till 100 gram pulver krävs 1 kg frukt!

Kakaonibs
Kakaonibs är hela torkade kakaobönor som krossats till bitar. De har inte rostats och är ganska bittra men goda att strö över glassen eller i kakorna

Kakaopulver
Det kakaopulver jag använder är såklart av råkvalitet. Kakaopulver framställs när man extraherar kakaofett från kakaomassan som torkas och mals till kakaopulver. Helt Raw alltså. Råkvaliteten har ca. 4 ggr mer antidoxianter än den vanliga rostade.

Kakaosmör 
Är fett från kakaobönan och jag använder enbart den råa som framställs genom kallpressning av kakaobönan så att fettet avskiljs.

Kokosolja (kokosfett)
Är fett som utvinns ur kokosnöt som stelnar vid temperaturer under 24 grader. Den råa som används inom Raw food är kallpressad, oraffinerad, oblekt (ja, du läste rätt, ofta bleks den..) och självklart ekologisk. Den silvriga fyrkantiga Cocos förpackningen som finns i vanliga livsmedelsbutiker är ett exempel på raffinerad och blekt kokosolja och bör slängas i soporna. Kokosolja är perfekt att steka i eftersom den behåller sin molekylstruktur vid upphettning ända upp till 400 grader (Ett ägg steks vid ca. 200 grader). Inga oljor kommer i närheten av det. Rapsolja klarar en upphettning till 190 grader och vanligt smör 204 grader.

Lantbuljong
Lantbuljong är en veganbuljong utan giftig glutamat och smakförstärkare.

Lucuma
Lucuma är en subtropisk frukt från Peru, Ecuador och Chile som är väldigt näringsrik, har höga nivåer B3, kolhydrater, karoten, fiber, vitaminer och mineraler (t.ex. järn). Används ofta i torkad pulverform som sötningsmedel.

Näringsjäst
Näringsjästflingor är egentligen inte råa men de är rika på B-vitamin och de används i Veganmat för att få en ostliknande smak.

Tamari
Tamari är en Japansk fermenterad glutenfri soja som alltså inte innehåller vete. Hittar du inte Tamari kan du också använda Shoyu. Båda finns att köpa i hälsokostbutiker och välsorterade matbutiker men också på nätet.

Vaniljpulver
När jag skriver Vaniljpulver som ingrediens i mina recept så menar jag naturligtvis inte vanligt vaniljsocker. Vaniljpulver är mörkbrunt och tillverkas av torkade malda vaniljstänger utan några tillsatser alls. Ekologiskt, rent och helt Raw!